7.9.11

La Santina de Cuadonga


L’ocho setiembre ye’l nuesu “Día de la Patria”, por más que seya cosa discutía dende los entamos del réxime autonómicu. Naquella dómina la sociedá asturiana tuvo plantegase cuálu diba ser el día de la comunidá. Descartaes dalgunes propuestes perminoritaries de calter ermunamente partidista d’óptica d’esquierdes –llegara plantegase la data la proclamación de la comuna, n’ochobre de 1934- dos fueren les feches que se discutieran: el 25 de mayu ya’l 8 de setiembre.
 
La primera unvíamos a la declaración de la Xunta Xeneral de 1808. Entóncenes, escontra la situación qu’el reinu d’España vivía tres l’abdicación de Carlos IV y la entronización de Xosé I col abellugu les bayonetes del so hermanu Napoleón, la Xunta Xeneral proclamó la soberanía d’Asturies, declaró la guerra a Francia, reclutó un exércitu ya unvió embaxadores a Llondres p’algamar un pautu con Inglaterra. El conde de Toreno crució la mar nel nome de la Xunta y, non namái que consiguió’l respaldu británicu, sinon que traxo a Asturies al duque de Wellington, que fora arrecibíu en Xixón pol alcalde de villa y conceyu.
 
De xuru que’l 25 de mayu, en viendo los fechos, sedríe la fecha afayadiza pa la fiesta d’un país que recuperaba la so autonomía, anque mutiláu tarrentorialmente porque quedaba arrequexáu na borbónica y xacobina “provincia de Oviedo”.
 
Pero’l pesu l’ochu setiembre yera mui grande. Pueden aducise delles razones pa que, a la fin, la Xunta Xeneral (nome históricu retomáu pa denomar al parllamentu asturianu) decidiere optar por esi día. En primer llugar, el 8 de setiembre ye’l día de la Virxe de Cuadonga, tradicionalmente festivu y tamién consideráu como “Día de Asturias” pola disuelta Diputación Provincial de Oviedo. En segundu llugar, el consensu col que se realizó la transición política fixo ser a los socialistes y a los comunistes más católicos que’l papa ya espavoriáranse de tomar decisiones que fueren ser apellidaes d’antirrelixoses. En tercer llugar, la diócesis uvieína apertó les tuerques hasta onde pudo, lo que yera bastantina naquellos años. Ya, en cuartu llugar, nun había ente los llexisladores –franquistes reconvertíos, socialistes y comunistes, nuna alcordada impensable enantia y dempués- nin un mínimu afoguín polos valores de la identidá política d’Asturies, colo que dexar de lláu’l 25 de mayu nun namái yera fácile sinon inclusive mui recomendable.
 
Podríamos dar por resueltu’l problema con estos apuntes breves, pero ye necesario ameter un ellementu más. El discutiniu de feches dábase, como paez evidente, ente aniciaos, ente persones conocedores de los pormenores históricos, políticos y sociales, pero taba lloñe de ser una custión popular. La mayoría de los asturianos nun entraba nel alderique, dando por sentao que’l “Día d’Asturies” yera’l 8 de setiembre. Pertrás d’esa opinión taba –y sigui tando- la gran identificación que’l pueblu asturianu tien cola Virxe de Cuadonga, cola so “Santina”, independientemente de les creyencies o non creyencies de caún:
 
“los nuestros padres los güeyos a ti volvieran

y una patria nos tos güeyos aldovinaran,

col to nome nos llabios por ti llucharan,

col to amor nes sos almes por ti vencieran”.
 
Pa nun quedamos nun llugar común, podemos analizar la odisea que la Santina protagonizó durante la última guerra civil, momentu nel que se sopelexa claramente la so identificación como símbolu nacional inclusive pa los más encamentaos llaicistes. Pa que la Virxe nun careciera de la xixa descontrolada de dalgunes faiciones frentepopulistes, el mélicu d’Izquierda Republicana Luis Laredo y la so muyer Ángeles, una ferviente católica, escuenden la imax nun armariu del Hotel Pelayo, embaxo la custodia de mozos socialistes de Cangues d’Onís y a les ordes d’una neña de nome Marina, fía d’un mecánicu al que llamaben Xulio el de los Ingleses. Dempués, pa que nun cayere nes manes de los faxistes y, particulamente, de los tabores de marroquinos, el presidente Belarmino Tomás ordena treslladala a Xixón, onde residía’l Conseyu Soberanu. El conseyeru comunista Ambou firma un decretu nel que castiga cola pena capital al que profane la imax. La Santina llega a Xixón escoltada por milicia de la Federación Anarquista Ibérica (FAI) ya ye agospiada nel Atenéu Obreru, onde s’espón al públicu conforme a un vieyu proyeutu de Xovellanos. Más sero, cuando’l gobiernu asturianu capituló y afuxó pa Barcelona, la Santina salió nun barcu británicu nel cuello’l teóricu anarquista Eleuterio Quintanilla, que nun s’apartó d’aquel bultu en toul viax. El Conseyu Soberanu quería tener consigo esi símbolu de l’Asturies irredenta. Eso motivara l’apaición d’una canción inspirada notra perconocida.
 
Diz asina la tradicional:
 
“la Virxe de Cuadonga

ye pequeñina y galana

y anque baxara del cielu

nun hai pintor que la pintara”.
 

Y asina reza la de 1937:
 
“la Virxe de Cuadonga

ye pequeñina y galana

y marchó con Quintanilla

porque ye republicana”.
 
La Santina nun llegó a Barcelona y acabó na embaxada española en París. Cuando Franco ganó definitivamente la guerra dalgunes llegaciones diplomátiques carecieron d’espolios y robos, tanto por personal que necesitaba sobrovivir nel esiliu como por delincuentes aprovechaos. Escontra esta posibilidá, un comunista preséntase nel domiciliu d’un claretianu francés pa desplicá-y que la Virxe de Cuadonga ta na embaxada y qu’elli nun quier que-y pase dengún mal. Ente los dos deciden escondela nun falsu techu na caxa l’ascensor. Nel momentu que’l gobiernu faxista ye reconocíu por Francia, el cura preséntase al nueu embaxador y cúnta-y la historia. Y tirando’l falsu techu apaeció una caxa na qu’un comunista asturianu escribiera en lletres roxes “Santina”. Dientro taba la virxe con tolos ornamentos, tal y como saliere tres años enantes de la santa cueva.
 
El nueu réxime aprovechó la circunstancia pa facer una pelegrinación cola imax hasta Cuadonga, pasando per media Asturies, falando de milagru: la Santina defendiérase del “terror roxu”. Nun yera, como vemos, cosa tala. La imax salvárase porque los asturianos tiénenla como símbolu, dalgunos por veneración y cultu, pero toos por una fondera indentificación.
 
De fechu, un encamentáu republicanu como Casona, esiliáu n’Arxentina, estrena en 1964 un llargu poema nel teatru Colón, na ciudá de Bonos Aires, nel que nun s’entaramanga n’escribir lo siguiente:
 
“allá en los verdes prados,

allá entre las nieblas altas,

allá en los montes bravíos,

verdes de musgo y manzana,

allá en las duras Asturias

ha nacido la esperanza;
 

“allá en las verdes Asturias

se alzan tu cruz y tu espada”.
 
Estes histories evidencien el sentimientu de los asturianos pa cola so Virxe. La lleenda cúntamos qu’a ella s’encomendara Pelayo cuando, abellugáu nel monte Auseva con un garapiellu de guerreros vadinienses, taba nel carel de la capitulación. El “princeps” clamió a la Santina ya ésta fixo’l milagru: los montes argayaron, los rigos esbardiáronse y les fleches de los moros xiraben no alto y diben clavase nos sos propios peitos. La masacre fora descomanada, los invasores afuxeron escorríos polos revitalizaos defensores ya’l reinu asturianu entamó la so historia. ¿Cómo, nel inconsciente collectivu, diba competir con esti sucesu de la nueche les dómines una “simple” declaración política d’una institución del sieclu XIX?.
 
Por eso, pesie a que’l 25 de mayu ye, ensin dulda denguna, la fecha más afayadiza pa cellebrar el día nacional, yera mui difícile –y sigui siéndolo- convencer a la ciudadanía, que, posiblemente, nun lo diba entender. Amái, munchos nacionalistes –básicamente la esquierda- cometieron l’erru de menospreciar el 8 de setiembre y, d’esta forma, el rellatu míticu fundacional d’una de les naciones más vieyes d’Europa quedó monopolizáu pola ilesia y pol españolismu más cotrosu. Por eso yo siempres comenté que, pente los aciertos qu’Andecha Astur tuvo dende un principiu –ya nun fora cosa mía porque yo apaecí más sero-, tuvo’l de cellebrar les dos feches, una como día nacional ya otra como día de la organización.
 
El mitu de la Virxe de Cuadonga ye una cristianización del cultu a la diosa madre y podemos decatanos con namás adicar pa la escenografía’l llugar mesmu nel que la lleenda afita los fechos. Trátase d’una deidá femenina abellugada nuna cueva, representación del úteru maternu de la tierra, onde ñaz un rigu, representación de la vida y la fertilidá. Ye más, esi rigu que ñaz col mesmu nome de Cuadonga, acaba convirtiéndose en Deva, el nome de la antiga diosa madre. La pallabra “deva” procede del sánscrito, la llingua sagrada del oriente, y d’ella deriven les pallabres “divino” y “divinidá”, y la mesma pallabra “dios”. Por si esto nun abastara, lo más probable ye que la Santina seya una virxe negra, como apaez nuna copia de la imax primitiva que ta nun pueblu de Burgos, en Castiella. Pero la imax actual ye del sieclu XVIII porque la otra amburó nun incendiu.
 
Ye mui probable qu’entóncenes, principios del sieclu VIII, les xentes d’aquella Asturies entá escosamente cristianizada tomaren la decisión de, escontra l’avance musulmán, aportar a la cueva de la madre na idega de defender el so santuariu o na de morrer nel so somatu. Lluéu la historia cuerrió per otros caminos y, de fechu, paez tar demostrao, que’l primer amarrexu nun se diera en Cuadonga sinon nos montes d’alfrente, concretamente nel Priena, mientres que la victoria definitiva algamola Pelayo nel llanu de les bárcenes del Güeña, cerca yá de Cangues. De fechu, la Virxe nun se-y apaeció al peleón rei. Lo que sucediera, diz la tadición, ye qu’una cruz rellumó nel cielu ya una voz repiló pente los gumiales: “in hoc signus vinces”. Ye la mesma lleenda que se cuenta del Pontem Milvius, onde Constantino, l’emperador cristianu, venciera al so rival Magencio. Esa cruz ya esa divisa son dende hai más de dos sieclos les armes d’Asturies, llevantaes pol exércitu asturianu, precisamente, un 25 de mayu, el de 1808. La continuidá histórica nun ye denguna casualidá.

67 comentarios:

  1. Home, ye que lleeendo munchos llibros d'Hestoria o colo que mos aprendieron nes escueles, poco menos que Pelayo entamola nos montes de Cuadonga al glayíu d'"Arriba España" y "Vivan los Borbones" cola bandera d'España y'l baculu santificáu de Xuan Pablo II.

    Ye abonda la influencia de xente como Gustavo Bueno que lleva munchos años falando escontra la "celtización" d'Asturies y polo tanto de la cristianización de tolos ritos paganos.

    Si n'Asturies s'asoleyara con normalidá la defensa de la Santina polos "rojos" o l'orixen paganu de la virxe d'Asturies o lo d'"Asturias es España y lo demás tierra conquistada", a lo meyor entamaría la famosa reconciliación de la que tanto nos falen.

    Y si l'asturianismu s'esforciara'n conocer la hestoria d'Asturies, asumiendo lo que fuimos y lo que nun fuimos (casique más importante) de xuru nos iría meyor pola vida. Llevo dende que tengo concencia escuchando'l discursu antiespañolista, con pallabres como colonización, invasión, aparheid entemedies y pamique ta claru onde tamos col discursu del enfrentamientu. Namás que ser precisos col conocimientu de la hestoria, lo que foron alzamientos nacionales de los que no, la llucha pol so reconocimientu nes escueles (qu'agora mesmo naidie sabe nada de la hestoria d'Asturies)

    Ye como si hubiere un enfotu, una corriente subterránea, en camudar la hestoria d'Asturies, da qué pensar ... da pa una versión de "El Pèndulo de Foucault" asturiana.

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  2. Col tema Cuadonga nun queda otra que reivindicalu pa la nuestra historia dende una güeyada propia y asturiana. Tolo que seya mirar pa otru llau o refugalu nun fai más qu'aplazar el problema del "cuadonguismu" indefinidamente dexándolu en manes ya intereses foriatos pa frayanos una y otra vuelta de contino como ye bien fácil de comprobar.

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  3. Namás apuntar que, como toles coses, hai que dir a l´orixe. Esplícome. Lo que significa Cuadonga o Covadonga (como se quiera). Como se sabe Cua/Cova ye la cueva (del llatín) y –onga vien del preindoeuropeú ung/unk (ríu/arroyo/regatu), por tantu la cueva del ríu/regatu (o del arroyo), que ye precisamente lo qu´hai allí un ríu pequeñín que pasa per una cueva. Como en Llión tamién hai Busd-ongo, Campl-ongo, etc.(llugares al par d´un ríu). Lo demás de: Cueva de la Señora, Cova Domínica, úteru maternu son tochures que nun se correspuenden namás que con la lliteratura. La hestoria ta enllena de lliteratura, como sabemos toos.
    Pelayo, anque nun se sabe muncho d´elli, taba casáu polo visto con una muyer de munches tierres y como tolos ricos nun quería pagar impuestos, esto ye lo más probable de too y el significáu real de too ello.

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  4. ¡Ai Pelayu, Pelayu! ¡Cuántu discutiniu de quien yera y quién nun yera! Podremos descubrilo o non, pero mientres la historia d'Asturies siga secuestrada na escuela bien por:
    a. Esapaecida en combate. Naide sabe nin contesta.
    b. El mayestru esplica los entamos de la "Reconquista" al estilu Sánchez Albornoz.

    la xente va siguir sabiendo lo que sabe y va siguir pensando que Pelayo mataba moros como si fuere un helicópteru Apache matando irakíes o afganos y que diba envueltu na bandera d'Asturies por Dios y por España. Así que, como dicía l'otru, nestes circustancies ¿qué más da quien fuera y qué pasara? La historia escríbenla los que ganen y escriben lo que-yos da la gana. Así que, o ganamos y escribimos la historia o tamos bien daos.

    Por ciertu, David, Deva nun procede del sánscritu. Hasta ehí podríemos llegar, que tuvieremos índios per Asturies cuantayá. Otra cosa ye que proceda d'una llingua indoeuropea. Y como tolos hermanos tienen ciertu aquel ente ellos, esa llingua y el sánscritu (y los demás hermanos) se paezan.

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  5. Excelente rehabilitación política de la figura de Nuestra Señora de Covadonga, te señalo que el río que nace a unos metros de la cueva cerca del cementerio de Covadonga se llama Deva, (apoyando así las creencias de un antiguo culto a la Mater Magna en la zona). También quisiera recordar que lo que se considera "santa" en la tradición popular es la cueva, de ahí su denominación de "Santa Cueva". Quisiera recordar a Miguel Allende que lo que él califica de tochures refiriendose a los mitos, ritos y simbología de las cuevas los encontramos en casi todas las culturas antiguas por todo el mundo y es la antropología, la arqueología y la etnografía los ámbitos más adecuados para ahondar en estos fenómenos.

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  6. Hola!
    ¡Qué bien está!no sabia la historia de la Santina,ni el poema del -37;de hecho,he mirado muchísimas páginas porque estoy haciendo un trabajo sobre la Santina y bueno,en los sitios católicos dejan caer que la Virgen desapareció en la Guerra Civil y apareció en Francia,sin más.En algún sitio dicen que la cuidó un compañero.

    Pues sí,yo pienso que la Santina es de de la gente buena,sea de un bando o de otro;claro,yo pienso que no,no es franquista,ellos dicen que sí,pero pueden decir lo que quieran porque bueno...sin palabras.

    Me encanta tu blog.

    Saludinos desde Mieres.

    Carmen Pérez

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  7. Estimáu Allende: saliera'l filólogu y pariera la burra. A mi -onga -inga -anga -enga dame lo mesmo. Yo nun entro neso porque soi profanu neses custiones. Y si Pelayo yera casáu con una rica, pos, ¿qué voi dicite?... posiblemente. Agora, recuérdate de la independencia de los Estaos Uníos (si ye que sabes d'ello): "no taxation without representation". Y falar de la cova dominica en paralelo colos mitos de les cueves como úteru maternu ye, perdona, d'ignorantes. Hai más ciencies fuera de lo de la -onga -inga -anga -enga, ¿yes a entendelo?. Igual metí la pata atribuendo "deva" al sánscrito, como diz otru amigu, pero nun creyo que seya lo central de lo qu'escribo. L'antropoloxía tamién esiste (¿sábeslo?) y dende'l mesmu Levis-Strauss (que nun cosía pantalones, por si lu confundes) los mitos de les cueves tan mui estudiaos. Rappaport, Clastres, Bourdieau ya otros munchos (non precisamente de les corrientes idealistes) escriben d'esto. Pero, en fin... supongo que los godos de Toleo son la hostia...

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  8. Munches gracies, Carmen la de Mieres. Préstame qu'esto sirva pal to trabayu. Un abrazu candial. Por cierto, que'l correutor xugó: l'antropólogu ye Lévy-Strauss, non Levis.

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  9. ¿Mosqueástete, eh? Nun m'estraña. Esti Allende nun s'entera. En bioloxía trabayamos munches vegaes con criterios antropolóxicos pa, por exemplu, detectar determinaes bacteries. Les lleendes valen muncho pa la ciencia si somos a estremar lo mítico de lo real. Esti Allende quixo enterrate con filoloxíes barates, propio de determinaes ideoloxíes. Pero paez que ye complicao. Nin tu, nin yo, nin otros intervinientes van cayer na trampa (armadía, me dixeras una vegada)de, como bien dices, los godos de Toleo (¿por qué nun Toléu?).

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  10. Allende: ¿Pelayo yera un godu casáu con una millonaria? Pa tí la perrona. Un godu que dirixe una tropa vadiniense, que lu nomen rei, que dempués faenlo col fíu... Poca historia sabes, compañeru. Muncho onga anga, pero poco sentíu común...

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  11. Esti Allende sabe d'estes coses lo que yo d'astrofísica. Ye un españolista ensin duldia. Pero lo bono ye que tan obligaos a escribir n'asturiano, un idioma que, a lo que paez, nun esiste. ¡Qué grande yes, DMR!

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  12. Estimáu David M Rivas: Nun pensé que pudiere xenerar tantes rocees un comentariu sobre´l significáu de Cuadonga, pero como me paez que ta malinterpretáu voi tratar d´aclariar lo que quería dicir. Nun quiero entrar nes descalificaciones gratuítes y los insultos (sólo descalifiquen a quien les fai). Sobra lo d´ignorantes, pantalones, españolista, pocu sentíu común, quesió, pero nun voi entrar nelles, como digo. Fixi dos comentarios razonables y una suposición:
    1. El significáu etimolóxicu de la pallabra Cuadonga ye ési y quixi apuntalo porque munches veces sáquense les coses de quiciu. Yá va tiempu un personaxe con ciertu nome de L.l.uarca ellaboró la teoría de qu´el topónimu venía de l.l.ubu-barca, porque nesi conceyu había munches barques y munchos llobos, inclusive inventó una lleenda alredor d´esto. Paezme que nun se pue amestar Llingüística y Lliteratura d´esta manera y nun digo que tú lo fagas, yá que como dices la etimoloxía nun ye tan importante na to esposición, asina que dicho queda por si nun s´entendieran bien les mios pallabres.
    2. Amestar Hestoria y Lliteratura faise con frecuencia. Tenemos exemplos d´ello actuales nos que los fechos tán recién, asina que cuando falamos de fechos de va tantos años nun ye d´estrañar que seya más lo inventao que lo que pasó de verdá.
    3. Fixi una suposición: que Pelayo nun quería pagar impuestos a los árabes. Contaba un día yá llonxanu nes sos clases de Lliteratura´l catedráticu Caso (elli yera de Cangues d´Onís) que restolando pelos archivos de la ciudá, la muyer de Pelayo apaecía citada como propietaria de munches tierres del llugar. Ye de suponer qu´a mou d´anécdota ésta podía ser una de les razones que lu fixeron sublevase,. A elli y a munchos otros. Pero yá digo qu´esto nun pasa del bilordiu.
    Creo nes interdisciplines dende un puntu de vista prácticu. Amás del antropólogu que tu cites (por ciertu, gran estudiosu de Saussure), Harris o Lorenz, por citar otros dos namás, creo que revolucionaron los estudios d´Antropoloxía dende otres disciplines bien estremaes.
    Un saludu.

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  13. Hola a toes y toos. Soi Paco, d'Avilés. Separtadamente de cuálu tien de ser el Día d'Asturies (toles alternatives tienen coses a favor y a la escontra), quería aportar otru casu que se dio en rellación con Cuadonga.
    Paezme qu'en setiembre de 1934 (un mes anantes de la revolución asturiana), la CEDA convocare una concentración en Cuadonga.
    La rempuesta nun se fizo esperar. En munchos conceyos (dizse que la iniciativa salió d'Avilés, pero nun teo prebes), los sindicatos cortaren les salides pa que los partidarios de la CEDA nun pudieren dir a esa concentración, lo que costó enfrentamientos y muertos.
    Dalgunos partíos y sindicatos convocaren una fuelga xeneral.
    La CNT tenía les coses más nidies. Voló con dinamita la carretera que xubía a Cuadonga. ¡A grandes males, grandes remedios!

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  14. Mira, Allende, tu yes un españolista y seguramente un facha. Yes del tetu de Gustavín el Salmantín. Nun soportaís Asturies. Fíos d'Albornoz, esi abulense (o avulense, dímelo tu, filólogu)que pensó que Viriato yera un español. Pienso que DMR tratote mui bien... ye lo que tien la bona educación.., Ente tu ya elli hai una descomanada diferencia.

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  15. Vampi, guapina, ten cuidiáu, que se te noten muncho los xubidones de testosterona. Nun ye fácil facese pasar por muyer y partidaria "cérrima" del llevador d'esti blogue, yá lo sé. Sobre too cuando se ta en tan íntima promiscuidá con don David, don Jacopo y quién sabe qué otros ectoplasmáticos seres firmantes de la constelación bloguera. Nesi puntu diferénciase bien de ti/vós el bonu de Miguel Allende, que firma col nome y va de frente.

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  16. Estimaos Allende y demás amigos: pídovos disculpes pola parte que me toca na subida tonu d'esta discusión. Nun ye habitual nesti blogue y prestaríame que siguiera siendo un espaciu d'alderique, duru si ye mester, pero educáu. Un saludu a toos.

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  17. Nacho, espero que la promiscuidad ectoplasmática que me atribuyes no te impida seguir un discurso en el que todos y yo particularmente pueda aprender. Si yo sigo este blog, es por que aprendo cosas y a veces puedo aportar algo, así seguiré. He de recocer la admiración intelectual que tengo por DMR, como también reconozco que es la única persona que me identificó a través de mi sutil pseudónimo (me gusta esa gente).

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  18. Pa toos, y especialmente'l señor Allende. Primero, Cua, Cova, efeutivamente vien (paez ser) del llatín Cava. Pero'l nome completu ta recoyíu de diferentes formes, incluso con -L- envede -D-. La ciencia nel Estáu Español y n'Asturies, sobre too les Humanidaes, arrecostina con una inercia histórica espantible. Asina tovía colea munchísimo'l vascu-iberismu. Too lo que nun se sabe desplicar en filoloxía acaba cayendo nel caxón de sastre de "lo prerromano" o meyor entá "lo preindoeuropeu". Y terminamos diendo a parar a (esto sí que ye una tochura, señor Allende) un supuestu "ung", "unk" perteneciente a esi sacu ensin fondu. Ye muncho más razonable la propuesta de García Arias, onde -onga < ónnica < onna, con correllatos n'Onís, Güeña.

    D'otra banda, Deva ye inequívocamente indoeuropeu, pudiendo descartase llingües como les eslaves, xermániques, itáliques, etc., polo que bien puede ser célticu, o polo menos nun ye incompatible col célticu. La torna lliteral nun ye "diosa", sinon lliteralmente "la divina", la que posé la condición divina. Ye'l resultáu de la monoptongación d'un "*deiwa", y esa evolución dióse regularmente nes llingües céltiques. Nun ye estrictamente un nome, sinon un epítetu. Yo llámome Pedro, l'otru Xuan y l'otru Xosé. Pero los dioses nun se denomaben d'esa miente, o non polo menos n'esclusiva. Pongamos un exemplu. Tenemos el cristianismu. El dios principal (ye discutible que seya únicu) tien un nome propiu, que ye Dios (en realidá un nome xenéricu individualizáu). Pero nun ye ésa la única manera que tenemos de falar d'él. Tenemos por exemplu: el Toupoderosu, l'Altísimu, Nuesu Señor, etc. Esto son epítetos. Pues bien, ye perfrecuente atopar esti tipu de nomes en divinidaes de l'Antigüedá, entá más si esistía dalguna triba de tabú, como reflexaron griegos y romanos pa los pueblos del norte peninsular.

    Polo demás, señor Allende, tampoco tienen fundamentu les etimoloxíes que propón pa Busdongo y Camplongo. La primera ye un "bustum dominicum" y la segunda un "campus longus", y paezme qu'esto ye tresparente pa cualisquier que tenga unos mínimos conocimientos de filoloxía.

    D'otra banda, que nel imaxinariu primitivu una cueva apaeciera como úteru maternu ta archidemostrao. Dempués de facer enterramientos en delles cueves, apaecieron los tumulares, dalgunos de los cualos tienen un recintu central que sal al esterior per un corredor, y tol conxuntu cubiertu con materiales como tierra y piedres, produciendo un abultamientu bien visible entá anguaño sobre'l tarrén circundante. L'analoxía con un úteru, una vaxina y un vientre preñáu ye más qu'evidente. Amás, falamos d'una Madre Tierra fecundada por un Padre Cielu. Cuando en Cangas llanten l'Arbolón o nel centru-oriente les h.ogueres, el significáu escaecíu pero entá revivíu nel sieglu XXI ye'l d'una ceremonia de fecundación de la tierra mediante un xigantescu pene que la comunica col cielu. De ceremonies asemeyaes acabó inventándose l'aráu (y nun se ría, hay representaciones gráfiques d'ello en cerámica griega, por exemplu, onde puede vese a un paisanu manexando un llabiegu cuya reya ta rematada por una cabeza de pene). Aparte razones práctiques como evitar el fedor d'un calabre, o'l ciñu por un ser queríu al que nun se quier ver comíu poles alimañes, o incluso querer utilizar una tumba como marcador territorial, ¿qué cosa hai más natural que devolver un cuerpu al senu maternu, especialmente si ello quiciabes pueda propiciar un ciertu reñacer a otru tipu de vida?

    Bono, daría pa munchísimo más, pero nun ye ésti el llugar.

    Una cabera cosina, David. La sobrevivencia d'una estructura social a la que pudiéramos llamar Vadinienses nuna dómina tan tardía nun pasa de ser una hipótesis.

    Saludos.

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  19. Estimáu David M Rivas: Son d´agradecer estes últimes pallabres tuyes. La verdá que llegué a esti blog al traviés d´una entrada que fixo nel FB un amigu común (Fran Molinero de Radio Kras). Tamién tenia noticia tuya por Aurora G. Rivas (fuimos antiguos tertulianos aquí en Llaviana nos primeros 80) y nun sé si tamién tendremos de común amigu a Jaime Pozas de Madrid col que participé nunes tertulies anarquistes que se facíen nel Cayetano (al par el rastru de Cascorro ) a finales de los 70. La cosa ye que me gustó´l blog, pero como pues ver nun soi a callar y delles veces nun toi d´alcuerdu con too. Siguiré entrando nelli.
    Con respectu a los comentarios de Vampirella, como dixi, nun entro n´insultos, pero como me llama siguidor de Gustavín (supongo que seya Bueno) voi dexa-y aquí una entrada que punxi nel mio blog, por si quier vela, sobre esti personaxe nel 2010,http://miguelallende.blogspot.com/2010/07/titulares-tomistes.html, a ver qué-y paez. Tamién l´animo a dar una vuelta pel mio Cuadernu de rayes. Un saludu.

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  20. Pal últimu comentariu d´anónimu: Lo de García Arias ye lo mesmo que yo dixi (por ciertu, ye de Galmés esto). Como sabes de-unk por 1º debilitamientu de u pasa a o y la k, a g (lo que se llama como sabes Llenición celta)L´apoyu vocálicu en -o o en -a final depende del xéneru. Ye verdá qu´el indoeuropéu ye un sacu ensin fondu, pero yo creo más neso del ríu, como ye de suponer taba allí de va muncho antes, que toes estes creyencies. Pa bustum dominicum(¿qué señor había allí va 10.000 años, por poner?)y pa campus longus lo mesmo. Habríamos discutilo con más detalle, pero normalmente la xente nun cambia los nomes de los sitios, eso namás lo facía Franco. Un saludu.

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  21. ¡la madre que lo echó!¡cómo se pon el personal d'eruditu! Bueno, tamién yo soi filólogu, pero tengo por vezu dexar les cuestiones filolóxiques pa ente colegues (y meyor con unos culinos enriba, que si non son mui aburríes). A la fin, como diz David, l'artículu nun diba d'eso.
    Y sigo diciendo lo mesmo, per otru llau. Podremos saber más o menos de Pelayu. Tovía esti mesmu branu sentí a xente que tien mui estudiao esto dicir, por resumir, que más que saber quien yera lo que sabemos ye lo que nun yera. Pero, insisto, mientres vivamos nesti país (jolín, ¡qué bueno qu'agora hasta'l presidente nuestru fale de país, por ciertu!) acomplexáu y sigamos oyendo, nel meyor de los casos, la historia que nos venden, pa los asturianos va siguir siendo una especie d'Alexandro Magno español.
    Polo demás, mui prestosu l'artículu, David, cada día te paeces más a Sampedro, que tol mundu lu conoz pero nin Cristo tien idea de que la so profesión ye economista.

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  22. Escomencipiando como los alcohólicos anónimos... llámome Richi y non soy filólogu. Lo de la promiscuidad ectoplasmática dexome ablucau. Nun se que ye poro apúntome. Si David non pon torgues, contactos equí.
    Tira que libres.

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  23. Señor Allende, diríxome otra vuelta a vusté pa matizar más. Primero, con toos los respetos pa García Arias, él ye un romanista, non un indoeuropeista. Tien muncha autoridá cuando fala de palabres llatines o neollatines, pero déase cuenta que cuando se mete'n xardinos prerromanos siempre remite a trabayos ayenos.

    Cincante a lo que vusté diz nel anterior mensax, varies coses. Esto nun va de creyencies, sinon de fechos llingüísticos seguros o nel so defeutu d'hipótesis, nunos casos más convincentes y n'otros menos. D'alcuerdu con vusté qu'una U como ye'l casu de la U breve tónica llatina produxo O n'asturianu. Si el raigañu que vusté propón (*unk, *ung) esistió dalguna vegada, seya cualu seya l'orixe, efeutivamente na evolución del romance asturianu pudo perfeutamente salir un ong-. Pero'l problema ye que vusté nun desplica en qué se basa pa proponer esi étimu orixinariu. Porque dende lluéu, de lo que fala García Arias nun ye d'eso, sinon de los raigaños onno y onna, a los que da'l significáu de "corriente d'agua" y "ríu" respeutivamente. Nun hai K sorda nin sonora. Ye muncho más probable un derivativu yá ellaboráu por falantes llatinos d'un nome prerromanu, onno/a + icu/a, como l'español supersónico, y perdóneme la simplez, pero esto dígolo pa una meyor comprensión de cualisquier llector. Asina ye muncho más fácil desplicar los -ongu/-ongo/-onga. Cito equí al propiu Arias:

    http://mas.lne.es/toponimia/index.php?leer=511&palabra=onis

    Sobre si la xente camuda los nomes de los sitios o non, recomiendo-y la llectura de "Vascos, Celtas e Indoeuropeos. Genes y Lenguas", Francisco Villar y Blanca M. Prósper, Ed. Universidad de Salamanca, 2005. El señor Villar sí ye especialista n'Indoeuropeística. Nún de los separtaos afita'l diferente gráu de sobrevivencia de los nomes de llugar. Pero abaste con citar equí qu'Iliberris ye'l vieyu nome de Granada, que nun ye nin paecío, solo sobreviviendo un resclavu na llamada Puerta d'Elvira. D'otra banda nun sé cómo data vusté'l topónimu *bustum dominicum va 10.000 años.

    Pero voi poner tamién daqué que nun va poder atopar pela rede. Refiérome al "Dictionnaire de la Langue Gauloise", de Xavier Delamarre, Editions Errance, Paris, 2001. Ésti ye'l señor Delamarre:

    http://fr.wikipedia.org/wiki/Xavier_Delamarre

    Na obra citada, que tengo delantre cuando plumio estes ringleres, tenemos esto:

    Páxina 204, entrada ONNO, 'fleuve'

    Mot du glossaire de Vienne (LG 203, DAG 578), nº 12: ONNO 'flumen'. Il est difficile de savoir si la terminaison -onna de la toponymie française est le même mot ou s'il s'agit d'un simple suffixe. L'existence d'un gaulois ONNO 'fleuve est très douteuse. Voir a UNNA, ANDOUNNA.

    Páxina 272, entrada UNNA, 'eau(x)'

    Forme postulée par les théonymes Andounna (< *ande-unna) 'eaux d'en bas' et Uxouna 'eaux d'en haut, fontaine'. Le mot ONNO glosée 'flumen' du glossaire de Vienne (LG 203, nº 11) est peut-être une forme tardive de UNNA. Voir à Andounna.

    Na páxina 42, na entrada correspondiente a ANDOUNNA, demasiao llarga pa picala equí, propón una etimoloxía antigua *udna 'agua', derivaú d'un étimu indoeuropéu que tamién produxo'l cognatu llatinu UNDA 'agua, onda, fola', por metátesis de D, citando otros exemplos en griegu y góticu.

    Perdón pol pedante ametrallamientu y saludos.

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  24. Reconózolo... yá toi perdíu. ¡Si yo namás quería falar d'un día simbólicu...!. ¿Qué vos pasa a los filólogos?... ¡Tais mui mal...!. Y, Nel, la comparanza con Sampedro prestárame muncho. Foi profesor míu na Complutense ya entamé la mio llabor universitaria nel so departamentu. La última vegada que tuve con elli fora nuna xinta de reconocimientu que-y dedicamos dirá pa siete-ocho años. Nun lu ví más dende aquello. Sampedro marcó muncho a toa una xeneración de profesores d'economía. Yo soi fíu de dos padres ya un tíu. Los padres son Sampedro y Tamames. El tíu ye Velarde. Como ves, contradicciones a mamplén. Pero la ciencia avanza per caleyes rebesoses. Soi heriede de los tres, pero, la verdá, más de Sampedro.

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  25. Nacho, pasástete pero bien. Yo creyo qu'insinues que los "ectoplasmes" soi yo mesmu. Ya eso ye molesto. Sé quien ye Vampirella y tamién Japoco. Son bonos amigos y, como amigos que son, salen en defensa de los amigos. Sedrán más o menos intelixentes (porque tu yeslo y muncho), sedrán lo que quieran ser... Pero toi mui arguyosu de tenelos comigo. Si tu nun tienes rellaciones d'esta triba... mala historia.

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  26. Nacho, yo tamién te quiero. Y como soi como tu voi decir que nun te llames Nacho y que yes una monxa falta d'amor qu'anda per internet ensin permisu de la superiora. Por cierto, que les muyeres tamién tenemos subides de testosterona...

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  27. Señor Anónimu, non por ganes voi dexar esti asuntu pa prau,sinón por respetu al llevador d´esti blog (yo sólo quixi facer un apunte)y toi d´alcuerdu con elli que ye un asuntu tanxencial el filolóxicu, como tamién dixi nes aclariaciones, porque l´otro bien que me prestó, como tamién dixi. Pero nun toi d´alcuerdu con delles coses con usté, Señor anónimu. A mi ye fácil atopame, nunca m´escuendo. Saluos amigos y enemigos(como dicía Silvio).

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  28. Miguel Allende: nesto tamién sigo a DMR. Pídote disculpes. Lleí l'enllace que punxiste. Nada que dicir. Equivoqueme contigo. Siéntolo muncho. Un saludu.

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  29. Val, Davicín, hai que baxar el pistón. Yo tampoco pretendí ofender. Agora, Nacho, si yes el Nacho que anda per esti blog normalmente, tiraste un peu. Yo nun se quien ye esi Jacobo y tampoco la Vampirella (anque con esi nomatu ponme a cien)pero nun veo a DMR con personalidades virtuales. Pero vamos facer casu a David y volvamos a esti estupendu blog, de lo meyor qu'hai n'Asturies y n'asturianu. Pero, Allende, fuiste un poco faltón al empezar, reconozlo.

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  30. Camillo Bernieri -JHS-10 de septiembre de 2011, 17:11

    Estimado David
    Leo siempre con fruición e interés su magnifico blog, mucho más esta entrada sobre la Santina y Covadonga Sabe bien el cariño devoción que siento por la Virgen de Covadonga, Nuestra Señora. Aunque tengo por constumbre no intervenir en el, solo leerlo, me veo en la obligación de aportarles nuevas y recientes investigaciones que podrían aportar luz al debate que entre ustedes se traen.
    Como le digo y según recientes descubrimientos efectuados, al investigar en los legajos romanos del legado Malatesta, por mi buen amigo el profesor Fray Luigi Fabbri de la Universidad Lateraniense de Roma. El origen del termino Covadonga podría deberse al uso que un pretor de Emerita Augusta establecio de la Cueva. Este pretor enriquecido con el tráfico de esclavos nubios para la explotación de las minas de oro de las Medulas parece que decidió construirse una villa de recreo en el paraje que hoy llamamos Covadonga, en el hizo instalar, como era constumbre en ese tipo de fincas un caldarium pero como el pretor era de origen piamontes y le gustaba el agua fría decidio tambien aprovechar el manantial que de natural allí brota y dedicarlo a los baños de agua fría, así como como un pequeño templo dedicado a las diosas Diana y Morgana (diosa celta) y al dios Baco. El pretor Flavio Silvio Berlusconus -así se llamaba- al parecer y según lo investigado por mi amigo Fray Luiggi. Tenia por costumbre organizar grandes fiestas, orgias báquicas, en las que la cueva, el manantial y sus aguas servían como privilegiado lugar de de festividad. De hay proviene el nombre de Covadonga o Cova del Bunga Bunga pues al parecer en el antiguo idioma de las esclavas nubias Bunga Bunga parece significar algo así como ¡c.... que fría esta el agua!.

    Querido David esperando haber aportado algun luz a tu interesante articulo se despide tu amigo Camillo Bernieri.

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  31. Veo, Nacho, que naide te sofita. Ye que ser tan fatu...

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  32. Vaya, nun esperaba menos de la triple ecuación ectoplasmática. Yá salistis toos tres a facer como que tenéis entidá. Ye inútil: a los que sabemos daqué de psicoloxía ta malo d'engañanos. Nun ye nada raro: querer ser otru ye una de les ilusiones y de les apetencies más comunes del ser humanu. Pero cuando se fai pa facer valir argumentos probes o floxos pol procedimientu "cuantitativu", paez mal. Ye trampa y la trampa rescampla.
    En cuanto a ti, queridísima Vampi, la cantidá de testosterona que destiles revela que tienes pirula. En fin, el travestismu tamién ye una fantasía muncho más corriente de lo que se piensa.
    Un saludu a la Santísima Trinidad, al 3-en-1, a los Tres Sudamericanos y a los munchos tripletes que nel mundiu son. Y una suxerencia pa siguir xugando: si tan independientes sois, valía con que, dacuando, la Fía o l'Espíritu Santu discreparen del Padre, anque esa discrepancia (yá lo sé) vaya en contra de la propia razón de la so esistencia. Too sía por da-y más credibilidá al xuegu.

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  33. Sedría importante que tolos qu'intervenimos nos comentarios d'esti blog fixéremos l'esfuerzu por centranos no qu'escribe David (yo el primeru) y nun nos desviáremos entamando discusiones ayenes a ello.
    Saludos.

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  34. Querido Nacho: Espero de todo corazón que no obtengas tu sustento con la práctica de la psicología, pues con tu ojo clínico no te auguro la ganancia de tu soldada. No decaigas, puedes aprender y superarte y llegar aunque sólo por unos instantes tocar con tus dedos el Conocimiento. Es cuestión de aprender y esperar (tú tienes tiempo). Pero como todo no van a ser palos, he de reconocer que has acertado (por casualidad creo) el origen de uno de los componentes de esa trinidad ectoplasmática. Al referirte a esa supuesta hidra como "los tres sudamericanos" has adivinado mi origen, sí, efectivamente, confieso que soy sudamericano pues he sido llamado a la vida a 8008 km. de mi actual residencia (Xixón). Sólo acertaste la tercera parte de una afirmación, consecuentemente no puedes aprobar. No desistas, con trabajo y esfuerzo puedes llegar a grandes metas. Un saludo.

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  35. Millán de la Cogolla11 de septiembre de 2011, 1:19

    Oh! con cuanta desmesura se ataca el insondable misterio de la Santísima Trinidad. Con cuanto desconocimiento se habla, por hablar... Pues en grave yerro se actúa al confundir esencia con sustancia y materia con espíritu. Oh! esos alocados pseudo escolásticos ovetenses ¡con que alegria confunden churras con merinas o el culo con las temporas! Y así les va, pretenciosa doctrina es la del Materialismo Espiritual. Estultifera Navis en la que navegan los descarriados seguidores del viejo pseudomarxista riojano.
    Esa barca de la confusión en la que naufragan la razón y el entendimiento.

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  36. Nacho, ¡en menuda cruzada te embarcaste! Yo no sé quien es quien en este blog. Además, como no soy asturiano, tampoco entiende alguno de los debates que os traéis. Pero esto es la red y funciona así. Si tú firmas como Nacho pues eres Nacho, aunque seas Elena; y si pareces tener treinta años pues los tienes, aunque tengas sesenta. Lo importante es lo que se dice, no quien lo dice. Y si Vampirella es Ramón, allá Ramón. Lo criticable o defendible será lo que escribe Vampirella, aunque sea Ramón. Las veces que entro en este blog, cosa que hago porque conozco a David y me interesa su modo de ver las cosas, me encuentro con opiniones en general respetables y con criterios muy atinados, sean de Nacho o de Elena, sean de Vampirella o de Ramón. A veces el tono sube, es verdad, como subió sin duda en tu caso. Pero con una disculpa educada, como hizo David con Allende, todo se puede resolver. Muy al contrario, no ví nunca una petición de disculpa a los más de dos y de cuatro que rayaron el insulto hacia David. Y me parece que esa distinta forma de comportarse define a dos tipos también distintos de personas. Para finalizar, Nacho, dudo mucho que David utilice un alter ego en su propio blog. Lo conozco bien y por honestidad, por vanidad, o por una mezcla de las dos cosas, firma siempre, como tal vez sepas si andas por otras redes por las que él ande de vez en cuando. Lo que le recomendaría a David, aunque no me hará caso, es que se replantee esa decisión suya de no borrar ningún comentario. La batalla en la que te metiste, Nacho, perjudica, sobre todo, al debate, aunque sea lingüístico, cuestión de la que yo no sé nada, David algo y la mayoría poco. Además, introducir la sospecha hace que algunas personas dejen de opinar. ¿Quién va a dar la razón a David para verse luego tildado de ser un "ectoplasma"? ¿Quién va a criticar a David para verse calificado de, por ejemplo, ser un seudónimo de Nacho? Un saludo a todos y os aseguro que no soy David. Cuatro personalidades no las aguantaría ni él, que tiene bastante aguante.

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  37. La respuesta dala vusté mesmu/a de manera explícita: nun debate valimos lo que valen los nuestros argumentos. Y eso precisamente ye lo que me fai sospechar de la realidá de los alies ectoplasmáticos a los que me vengo refiriendo. Cuando nos debates d'idees eses firmes virtuales se despachen, repetidamente y hasta'l cansanciu, con estribillos como "mui bien, David", "asina se fala, sí señor", "impecable como siempre, profesor Rivas", "cuánto t'admiro, David" y nengún argumentu complementariu o suplementariu a les aseveraciones del susodichu, ún pue pensar dos coses: que tamos delantre de "groupies" fatinos (cosa que me resisto a creyer, anque too podría ser), o que se trata de firmantes virtuales creaos pa "cargar de razón" al susodichu pol procedimientu de la conocida "fallacia ad populum", esa que podríamos resumir con esta frase: "qué razón tendrá cuando tanta xente lu apoya". Trucos vieyos como'l mundiu, más falsos que Xudes ya intelectualmente mui probetayos, pero que, como'l "timo de la estampita", siguen dando resultáu. Y que puedo exemplificar ensin falta de salir d'esta páxina con una frase que me dirixe la mui ectoplasmática ya insustancial (nel sentíu etimolóxicu de la palabra y nel otru) Vampirella: "Veo, Nacho, que naide te sofita. Ye que ser tan fatu...". Completo la (digamos) "elipsis argumentativa" de la bisarma: naide te sofita, [asina que, en conclusión, nun tienes razón, lo que yera esperable teniendo en cuenta que] yes tan fatu. Una versión simplaya del vieyu argumentu falaz "ad populum" o de la tiranía de la mayoría. Mayoría, añedo yo, trabayada nesti foru a base de "palmeros" virtuales y ectoplasmáticos que repiten les sos alabancies inargumentaes a mayor gloria del llevador d'esti simpáticu blogue.
    Pero que siga'l xuegu, nun faltaba más. Yo namás pido que se perfeccionen los personaxes y que se trabaye dalgo más la so credibilidá. Yá saben: the show must go on.

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  38. Vamos ver, Nacho, ensin males maneres y dando esto por acabao: tas nel to drechu en non compartir les opiniones de persones (o personaxes virtuales) que te paeza conveniente. Tamién puedes pensar qu'hai opiniones de "palmeros", abondo cortesanes o de muncha adulación. Pero afirmar que soi yo mesmu quien escribo eses coses ye otra cosa, mui cerca del infundiu y del bilordiu. Nun te queda otra que fiate de la mio pallabra, claro. Nunca emplego ñomatos, nin nel mio blogue nin tampoco notros sitios. Inclusive firmo lo qu'opino en foros onde toos empleguen seudónimu y les engharradielles son de verdá gafes, non como nesti blog, que ye enforma civilizáu. Un saludu y, si nun te da más, dexamos les coses asina. De siguir esti enguedeyu vamos dir xubiendo'l tonu más y más, cosa que nun beneficia a naide.

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  39. Sr. Rivas no demos de comer a los Trolls, este blog creo que no debe alimentar la estupidez de los que pierden el tiempo en la red provocando estúpidos debates que pueden desarrollar en otros foros.
    Volviendo al tema del artículo me gustaría saber donde puedo encontrar un libro que narre esa desaparición-aparición de la santina durante la Guerra civil y me gustaría saber que explicación se dio en la época para su reaparición.

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  40. ¡¡ANDA QUE ME TENÉIS CONTENTOS!!

    ¡COMO BAJEEE...!

    La Santina

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  41. Igual tienes razón, Jacopo, y lo meyor ye escaecer estes coses. Pero, en fin, cabía la posibilidá de que nun se tratare d’un troll sinon d’una persona normal que se rebotó y fue xubiendo’l tonu hasta la salida pata bancu. Ye una cosa que mos puede pasar a toos dacuando envez.
    Polo que cinca al otru asuntu, hai mui poco espublizao. Que yo sepa, nun hai dengún llibru o artículu llargu sobro ello. Yo encadarmé la historia sobro dos pegoyos: dalgunos artículos de prensa diario y la memoria, tanto personal como d’otra xente.
    Con motivu l’aniversariu del espóliu de la cámara santa y de les sucesives conmemoraciones de la guerra civil salieran nos periódicos (especialmente en La Nueva España) dalgunos artículos. Ente toos ellos dalguno facía referencies a esti asuntu. Unu falaba, por exemplu, de la estremada actitú que’l gobiernu de Tomás tuvo pa cola Santina en 1937 escontra la que’l PSOE tuvo pa coles cruces de la catedral nos años setenta (hai una fras de Gómez Llorente digna de remembrar pola so estulticia). Tamién hebo otros que falaran –mui por encima, eso sí- de la vuelta de la Santina dende Francia.
    Colos datos que recoyí compuse la cadarma de lo que acabo d’asoleyar. Ya ehí entró la parte de memoria. Yo conozo la canción de Quintanilla y la Santina dende neñu. Ten en cuenta que Quintanilla fore mayestru de mio güelu y dempués hermanos de loxa y compañeros de sindicatu. La fía de Quintanilla (que nun sé si vive entá) yera amiga de mio madre. Amás, sé que Quintanilla llevó a la Santina en cuello porque nel barcu qu’elli afuxera tamién lo fixo parte de la mio familia. Un tíu míu, que tendría entós quince-diecisiete años, cuntaba como, cuando vía que’l sueñu lu vencía, Quintanilla amarraba aquel bultu al so cuerpo y durmía sentáu.
    Tamién sé pol mio güelu que la Santina llegó a Xixón escoltada por homes de la FAI, conforme a lo planeao pola CNT. Paez ser –d’esto mio güelu nun se recordaba muncho- que la Santina salió de Cangues d’Onís al cargu de milicia socialista, que la acompangó hasta Piloña o Nava. Ellí cambió de custodios y tiró pal norte, pel conceyu de Villaviciosa, pa evitar averase muncho a Uviéu, onde l’enemigu taba aguantando con gran valor l’asediu.
    Más sero, cuando conocí a la muyer que vive comigo, que ye de familia d’Amieva y Cangues d’Onís, pude completar la historia. Namás que conocía’l nome de Luis Laredo, un mélicu d’Izquierda Republicana, ya’l de la so muyer, Ángeles. Pero, entrugando a xente mayor, corroboré que la neña socialista que custodió con otros collacios armaos a la Santina llamábase Marina. Y viera’l llugar onde taba’l tallerín mecánicu del so padre, al que llamaben Xulio el de los Ingleses. Agora ye una casa de los cincuenta porque Cangues careciera una operación militar aérea na que cayeron tres veces más de kilos de bombes qu’en Guernica, quedando arrasada dafechamente y que ye cosa pa remembrar.
    La historia’l comunista ya’l claretianu garrela de los artículos de prensa, nos que nun daben dengún nome concretu.
    Sobro la versión oficial del franquismu, nun sé nada. Pero sí ye verdá que la campaña fora típicamente milagrera y mui sofitada pola ilesia. La Santina desapaeciera y apaeciera en Francia. Puntu. Talamente yera un milagru: escontra el terror roxu marchó y cuando Franco ganó la guerra volvió.
    Sedría’l segundu milagru de la Santina. El primeru fíxolu nel sieclu VIII. Suelo comentar en tonu chistosu que la Santina ye la virxe más seria’l mundu. Apaeciérase una vegada namenos qu’a un rei, ganó una batalla, sofitó un reinu y nun volvió dar la lata a lo llargo de la historia. Nin prediques apocalíptiques, nin mensaxes anticomunistes, nin augua milagrosa que cura’l cáncer, nin inválidos cuerriendo pela cueva cola siya ruedes al llombu, nin nada de nada. La Santina ye una señora seria que nun ta pa perder el tiempu. Ya eso que tien tola eternidá per delantre.

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  42. Mui bien. Acepto la suxerencia de David M. Rivas y dexo l'asuntu equí, amestando solamente tres comentarios postreros:
    1) Yo nun xubí nengún tonu nin proferí insultos escontra naide, cosa que nun pueden dicir dos de los ectoplasmes colos que crucié palabres. La xubida de tonu correspuende a otros y nun hai más que repasar esta riestra de comentarios pa velo.
    2) Como yá nun voi siguir respondiendo, ye'l momentu indicáu pa que la tropa ectoplasmática m'espelleye a placer. Ánimu y a dame duro, pantasmones.
    3) David, faime casu y mata a Vampi. Ye un personaxe mui malu. Tien qu'haber más xente per ende.

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  43. ¡Joder David! ¡que nivel el de tu "blogue"!
    Resulta que ahora,según dicen, también tienes ectoplasmas en el. Vas a se el único que transmite a distancia elementos de biología molecular a través de la red. Como bien sabes soy bastante escéptico cuando se hacen aseveraciones pseudocientificas y como intento ser lo mas consecuente con el método procedo a la verificación experimental de dicho aserto.
    Miro por todos los lados de mi flamante monitor La Cie y como que no los veo. Cierto es que los ectoplasmas no son visibles a ojo y se precisa de un buen microscopio para divisarlos, Recurro pues al ya un poco anticuado Leitz Orthoplan de mi padre. Tomando una muestra del polvo de la pantalla que coloco en la pletina portaobjetos yenciendo el sistema de iluminación de campo oscuro ¿y que me encuentro?. ¡Nada! ningún ectoplasma a la guisa de los que se mencionan en tu blog. Como bien sabes el ectoplasma es la región periférica de la célula, la cual carece de orgánulos y es de mayor densidad que el endoplasma. Está en contacto directo con la membrana plasmática. Contiene iones de calcio, magnesio y potasio. Presenta microtúbulos y microfilamentos que forman el citoesqueleto. Los microfilamentos forman la red terminal. Es gelatinoso y se encuentra debajo de la membrana plasmática. Debe de ser que los rayos católicos, perdón catódicos, del tubo han aniquilado toda forma de vida pues solo observo los restos de lo que parecen ser células vivas, conglomerados de cadenas proteicas y lípidos y polvo microescopico cargado de electricidad estática. Vamos los típicos restos de porquería que siempre hay en la pantalla de un monitor.

    Así que de ectoplasmas nada de nada.

    Lo que diferencia el método científico de la muguferia es la constatación empirica de las tesis a través de la experimentación. Ya lo decia el bueno de Otto Neurath.
    Un abrazo.

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  44. Apreciado J. M.: le ruego añada a su sólido y solvente protocolo científico la consulta terminológica en un diccionario. Verbigracia en este de la Real Academia Española:

    ectoplasma.

    (De ecto- y el gr. πλάσμα, formación).

    1. m. Supuesta emanación material de un médium, con la que se dice que se forman apariencias de fragmentos orgánicos, seres vivos o cosas.

    1'. [avance de la 23ª edición] m. En parapsicología, emanación visible del cuerpo del médium.

    Real Academia Española © Todos los derechos reservados

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  45. Calláu taba, pero ye que ¿chiflásteis toos?

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  46. Señor Prendes.
    Le agradezco la consideración que me hace.He de decirle que al leer la mención a la palabra ectoplasma fue tanta la extrañeza que que me produjo verla escrita, en una entrada sobre la Santina que fue precisamente, consultar un diccionario, eso fue lo primero que hice. Se trataba pues de establecer primero los criterios de demarcación de cara a verificar o no la existencia de dichos entes. El programa de investigación estaba claro ya que no podía aceptar a priori la existencia de "supuestas emanaciones de los cuerpos de los mediums". supongo que comprende el porque, ya que es consustancial a la ciencia no admitir apriorismos que no sean verificables mediante la experimentación. por lo tanto la única vía que me quedaba eraa investigar la existencia biológica de los ectoplasmas según la acepción científica del termino.
    Por cierto y como en ciencia la verificación de una tesis se realiza mediante la comprobación experimental -para mi el ejemplo mas bello es el de la comprobación de la de la deformación del espacio-tiempo de Einstein mediante el experimento Eddington-Dyson - he vuelto a realizar la observación mediante microscopio, ahora también con luz transmitida y contraste de fase y he decirle que no encuentro los ectoplasmas por ninguna parte.
    Un saludo

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  47. Hola de nuevo David.
    Habida cuenta de que no existen ectoplasmas, como ya ha quedado demostrado(1), pasemos al tema del que trata el articulo.
    El valor sentimental,simbólico y político que para muchos de los asturianos representa La Santina. Veo por tu articulo y por alguno de sus comentarios que esta es un mito fundante de lo astur. Mito que lleva incluso a a los anarquistas a sacarla del país en 1937 para ponerla a salvo. Esta historia que cuentas de Quintanilla llevando abrazada en un barco daría para una película o como dice David Castañon para una historia a la péndulo de Foucault. Ciertamente, la relación del anarquismo con algunas sectas gnósticas y heréticas del primitivo comunismo cristiano no ha sido nunca estudiado o al menos ha sido muy mal estudiado.(Norman Cohn) Quizá así se explicaría el por que de tal actuación.
    Leyendo tu articulo comentas que se planteó en su día el instituir la fecha de la constitución de Xunta General como día de la patria. A mi modesto entender esta fecha hubiera sido mejor ya que tendría un claro significado político y nacional. Una fecha desprovista de cualquier significado religioso y mucho menos ambigua que la cristiana. Esta última genera un problema religioso político que solo beneficia a la Iglesia Católica, ...
    SIGUE...

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  48. CONTINUACIÖN
    ...la cual hegemoniza y saca partido institucional sea cual sea el signo politico, españolista, asturianista o independentista, de la celebración. Hábil jugada sin duda. Los católicos lo tienen claro. Su virgen milagrosa ayuda a Don Pelayo a ganar la batalla a los moros para después coronarse como rey asturiano , si el creyente es nacionalista astur, o para fundar una dinastía de reyes "reconquistadores" de España, si se creen las entelequias españolistas a lo Gustavo Bueno. El problema por tanto lo tienen los no creyentes, los agnosticos, etc. Solo queda entonces dar una explicación cultural y/o antropológica del hecho, Con los consabidos debates sobre terminologia y cultura antigua que en parte por aquí se reproducen. El covadonguismo parece ser el nombre que engloba tal discusión (por favor que alguien me lo aclare) y llega a situaciones tan delirantes como las entelequias retoproyectivas del ya mencionado Bueno quien en un delirante articulo publicado en su revista el Catoblepas llega a acusar a los celtistas de españoles renegados ya que la santina, Covadonga y la batalla son el hecho fundante de España. cito al maestro:"La batalla de Covadonga"... "fue el punto de partida de la «España española» –como algo distinto de la Hispania romana o de la Hispania visigoda–. El punto de partida de una España llamada además a desbordar los mismos límites peninsulares de las Hispanias antiguas, para extenderse por todo el mundo, y dar lugar al español, como «lengua del Imperio», ¡Así con un par... para que luego digan del cierre categorial!
    Bueno... Croe que lo que quiero decir esta mas o menos claro, En política siempre es preferible poner fechas laicas y con claro significado político nacional que no perderse entre las brumas de supuestos mitos originarios impuestos o manejados por la Santa Madre Iglesia. Y es que quien con curas se acuesta...

    Un Saludin.

    (1) Es curioso que entre todos los filólogos y conocedores del lenguaje que por este blog participan nadie haya reconvenido y "recabado" a Nacho que su utilización del termino era incorrecta. El susodicho mas bien te acusa de utilizar seudonimos y heterónimos. Cosa que los que te conocemos bien sabemos que no practicas.

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  49. Cuentan la historia de que no hace muchos años llegó a Oviedo un circo con muchos animales y que al ver un camello un un niño pregunto a su padre ¿Papá cuantos dientes tiene? El buen hombre al no saber la pregunta y no encontrar al domador decidió preguntárselo a un amigo profesor de la universidad.
    Este le dijo;no lo se, pero lo voy a investigar. Para ello se creo un seminario y luego una cátedra que a través del método materialista-espiritista y los cierres categoriales determinasen la cantidad y ¿por que no? la cualidad molar del animalillo. También contaron para ello con avezados filólogos que aún siguen discutiendo sobre el origen del termino diente.
    Corre el dicho por chigres y tabernas de la villa que el muchacho ya cansado de esperar aprovechó un viaje a las Canarias para preguntarle a un camellero al pie del Teide por el susodicho numero y que ya lo sabe pero que prefiere no decirlo pues le causa mucha risa pasarse de vez en cuando por los departamentos para ver como avanzan en sus investigaciones.

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  50. Non, señor "otro anónimo", los discutinios son nos foros internéticos, cuando hai gracia pa ello, porque lo que da la risa ye nun ye ver que daquién entruga cuántos dientes tien el camellu, pregunta fata, sinon que pa enriba yá se conoz va munchu tiempu la rempuesta, o afirmaciones tipu unga-unga, o si entá había vadinienses nel sieglu VIII, o si pasaron los faquires o los bramanes per Asturies pa poner nomes. Hai quien intenta aportar coses parciales en rellación con otres coses mentaes, o lo que ye lo mesmo, nun entama a plumiar equí de lo que pinte y porque sí, sinon porque se dio pie a ello, y caún escueye l'aspeutu parcial que-y pruye o del que controla más. Pero descuide, nun ye cuestión de turbar a los espertos en xorobes, ye meyor dexar que se repitan los topicazos de siempre, como esi celtismu de caleya, o les hestories yá cuntaes por otros, y menos si eso va servir pa facer un batulax colos gustavobuenistes. Ale, sigan falando de camellos, pero lo de les caxetiyes de tabacu ye un dromedariu, que conste.

    Alón.

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  51. ¿Alguien sabe algo de un vocabulario de palabres del asturianu que tienen origen céltico o celto-hispano? Que conste que no ye pa provocar a los gustavistas. Era como un pequeño diccionario de 300 ó 400 palabras.

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  52. A modo de contestación al "anónimu" que contesta al "otro anónimo".
    Nunca hay qeu dejarse llevar por los prejuicios o apriorismos, de ahí que no es cuestión baladí el preguntarse por el exacto numero de dientes de un camello. En función tanto del numero como de su composición es posible saber la edad y el estado de salud del animal, así como inferir para que tarea es mas adecuado. La pregunta del muchacho, no estaba exenta por tanto de cierto sentido practico*. Descalificar al que hizo esta pregunta, o la pregunta en si,revela una estrechez muy propia de una mentalidad chata y provinciana.(que no paisana).

    Cabria preguntarse para que congojos necesita un guaje un camello en Oviedo. Sobre todo en una ciudad en la que tantos idems e items trafican con sustancias y con esencias, Ainda mais dentro de su afamada universidad y otras instancias subvencionadas donde se ha llegado a la mas alta sintesis dialectica de la materia con el espiritu.

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  53. Japopo Comin (seudónimo relativo para gente culta, que muy poco entra por aquí, para desconsuelo del muy culto DMR): sí me acuerdo de ese pequeño diccionario. Creo que lo editó la universidad de Harvard, o la de Oxford, o otra similar. La de Oviedo, por supuesto que no. Lo que no recuerdo es quién era el autor. Era, creo, de alguien de un grupo celtista asturiano. No sé nada de su evolución pero sí se una cosa: si Harvard o Oxford se interesaron es porque tenía importancia científica.

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  54. Ohdiosssmío.......
    ¡el verdadero Tintoretto en carne mortal (algo acecinada, supongo) presumiendo por tercera vez de nombre de pila como para estimularnos a que le identifiquemos!
    Ohdiosssmío.......
    todos los intervinientes son supercultos, superilustrados de la muerte, además de simpatiquísimos y ocurrentes
    Ohdiosssmío.......
    y todos coinciden en alabar antes o después la enorme talla intelectual del professsor Rivas, que el resto del establishment provinciano astur desconoooooce
    Ohdiosssmío.......
    no tengo nada que hacer aquí con mi elemental bachillerato del 91, qué poca cosita soy para tan egregio auditorio
    Ohdiosssmío.......
    aun así, es un placer codearme con la crème de la crème, la élite de la intelectualidad, la aristocracia del saber
    Ohdiosssmío.......
    ¡qué placer sin igual! ¡qué arrebatadora emoción!
    Ohdiosssmío.......
    me se mojan las bragas

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  55. Un troll o trol es un vocablo de Internet que describe a una persona que sólo busca provocar intencionadamente a los usuarios o lectores, creando controversia, provocar reacciones predecibles, especialmente por parte de usuarios novatos, con fines diversos, desde el simple divertimento hasta interrumpir o desviar los temas de las discusiones, o bien provocar flamewars, enfadando a sus participantes y enfrentándolos entre sí. El troll puede ser más o menos sofisticado, desde mensajes groseros, ofensivos o fuera de tema, sutiles provocaciones o mentiras difíciles de detectar, con la intención en cualquier caso de confundir o provocar la reacción de los demás. Actualmente también se usa este término para cualquier tipo de travesura.
    (Fonte: Wikipedia).

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  56. Para Esperteyel·la

    Querida y revoloteadora amiga.
    En PONTE somos conscientes de tus necesidades mas intimas por eso hemos desarrollado una amplia gama de productos para aquellas quien como tu tiene problemas con sus efluvios vaginales.
    Tenemos el modelo Motherfucker muy apropiado para aquellos momentos en que realizas actividades gimnásticas u otro tipo de piruetas y acrobacias . También tenemos el modelo Fuck You, más apropiado para esos momentos de sosiego y calma cuando estas mas reflexiva y espiritual. Pero si lo que quieres es ir provocando, entonces nuestro modelo Fucking Else es el más apropiado para tí.

    Recuerda siempre: Hagas lo que hagas PONTE bragas.

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  57. LF26: Gracias por la información pero ya me llegó un correo que me dicen que sí, que efectivamente fue a mediados de los 80 cuando el servicio de publicaciones de la universidad de Harvard lo publicó en su anuario de investigaciones y era un diccionario de palabras del asturiano que venían del céltico. Lo que no me supieron decir es el año de publicación. También me dijeron que la universidad de Oviedo no mostró interés en ello y que el bueno de don Gustavo lanzó algún improperio al respecto. (Con esto no se que me querían decir).

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  58. DMR: pon otru artículu porque yá fiede. Voi ser otru palmeru pero ye que los tos críticos, tan a lo personal y nada a los criterios, son de risión. Nun entiendo como ye que te odien tanto. Un saludu y que sepas que la mayoría (callandino) de los qu'entramos tamos contigo.

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  59. Fala por ti, palmeru.
    ;-)

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  60. Chevalier Kadosh.·.19 de septiembre de 2011, 2:19

    Mon cher et vieux David

    Only idiots think they can do these things
    Percy B. Shelley

    C´est vrai qu´il y a de plusiers usuaires qui ne veulent pas de parler du thème en question.
    Mefiez vous des ces connards, ils ne voilent pas que vous faire de perdre le temps. S´agit pourtant d´un detournement pour ne traiter pas les question plus importantants.
    Vielle et previsible stratégie, faire perdre vous precieux temps.
    Désormais evitez vous ces idiots.

    Recevez vous un bon et faternel salut.

    Votre ami. Pierre Thierry D´Anglard

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  61. A Jacopo Tintoretto
    ¿¿¿Don Gustavo( de básica) lanzando improperios???
    Eso es...
    IMPOSIBLE el ademán,
    ya están presentes en nuestro afán.
    Si te dicen que caí,
    me fui al puesto que tengo allí.
    Volverán banderas victoriosas
    al paso alegre de la paz
    y traerán prendidas cinco rosas:
    las flechas de mi haz.

    Léase todo esto al son de la música del "maestro" Tellería. Por cierto un músico mucho mejor en el área de su competencia que algún que otro autodenominado marxista metafísico ovetense en la (supuesta) suya.



    Arriba escuadras a vencer
    que en España empieza a amanecer-

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  62. Cher monsieur D'Anglard, voici vos fautes:

    C'est vrai qu'il y a XXXX plusiers USAGERS qui ne veulent pas XXXX parler du thème en question.
    MÉfiez vous des ces coNards, ils ne vEUlent XXXX que vous faire XXXX perdre le temps. IL s'agit pourtant d´un dÉtournement pour ne PAS traiter XXXX les questionS LES plus imporTANTES.
    Vielle et prÉvisible stratégie, VOUS faire perdre VOTRE prÉcieux temps.
    Désormais Évitez-vous ces idiots.
    Recevez XXXX un bon et faternel salut.

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  63. Bien. Espero que este asunto se acabe. Y me parece que las últimas intervenciones pusieron punto y final, entre otras cosas porque movieron a opinar a los amigos que saben de simbología (que de eso trataba el artículo) y no entran en tonterías. Yo, repito, no utilizo seudónimos, porque no los necesito. Todos saben donde estoy, lo que pienso y en donde me equivoqué. Gracias a los que entraron echándome una mano en este asunto tan poco notable y en este debate con tan estúpidos intervinientes. Un taf a los que lo merecen.

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  64. ¿Quien sera este payasito triste que tan resentido esta?
    ¿Será un pc-cito del mar?, o ese triste gustavoide, que con tinta de calamar, a este blog vino a marear?

    No me importa quien tu seas pues nunca nada seras.

    ¡Pringao!

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  65. H.oder!! Toles veces que fixe enxiertos n'esti blogue roblé como Nacho (que ye'l mio nome rial), pero nun tengo nada que ver col perequí comenta n'esti enguedeyu del que nun pescancio un res.
    Un saludu David!!

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