La sidra, algo más que la honrilla herida

Como se venía temiendo, y ante la pasividad general de administración y empresas asturianas, la “guerra de la sidra” se recrudece y, una vez más, los vascos nos toman la delantera. De repente, como si esto fuera sorprendente, el asturiano medio se duele en su honrilla y echa las manos a la cabeza y la “llengua a pacer”. Evidentemente que hay una cuestión de honor herido, un honor herido, además, por quienes no tienen una cultura sidrera tan fuerte y arraigada, producen muy poca sidra y, en general, es de peor calidad.

Pero aquí no vamos a hablar de la honrilla ni de las bondades de nuestra sidra, sino de algo mucho más pedestre. ¿Nadie se ha parado a pensar lo que significa económicamente la aparición de un sector productivo en un medio como “The New York Times”?. Se trata de millones de euros. De millones, sí de millones. Porque la sidra, la vasca en este caso, funciona como escaparate de toda una estructura económica y, al final, de un país.

Los empresarios vascos, muy apoyados por la administración, están consiguiendo una imagen de calidad y diferencialidad. Poco importa que sus vetustos “llagares” procedan de Villaviciosa o que sus viejos y carcomidos toneles procedan de Nava, desde donde partieron por la ignorancia de los “llagareros” y por la desidia de los gobernantes, que permitieron tal expolio patrimonial.

En una economía globalizada donde todo se uniformiza sólo es posible sobrevivir si encontramos nuestra ventaja competitiva, la cual, en el caso de productos asociados al territorio, es la diferencialidad. Actualmente, un americano medio sabe que el País Vasco produce sidra, en un área europea en la que él veía cultura vinícola exclusivamente. Además es el producto elaborado por un pueblo con fuertes raíces, una lengua ancestral y unas costumbres peculiares. Esa es la ventaja para competir, la misma que tendría Asturias si su empresariado fuera menos ignorante y sus gobernantes menos cavernícolas.

En la actualidad, en los mercados de calidad, ya no se venden productos sino imágenes. Hay un método de valoración para estas situaciones que, aún sin entrar en profundidades, nos habla de esto: el “método de los precios hedónicos”. Su base se encuentra en que cuando pagamos por una mercancía o por un servicio estamos satisfaciendo un complejo conjunto de necesidades. La sidra no sólo se compra para quitar la sed, que para eso mejor es el agua, sino para compartir, para sentirse identificado, para cantar en torno a unas botellas.

Algunas destilerías pequeñas de Escocia suelen tener el mismo whisky con dos etiquetas diferentes, una en inglés y otra en gaélico escocés. Después de comprobar la reacción de los visitantes, ante la enorme demanda de las etiquetadas en escocés, conforme a los principios del mercado, subieron el precio de estas botellas. El wisky es el mismo pero el producto no. Hay un valor añadido: en esa botella y con esa lengua, el visitante está comprando la niebla, las leyendas, los castillos y las gaitas de Escocia.

Somiedo ha conseguido colar sus productos en circuitos de calidad porque supo vender una imagen. Cada vez que alguien compra miel o embutidos somedanos cree estar salvando el último baluarte del oso pardo. En el precio de un chorizo de jabalí somedano, bastante por encima de la media, van los “teitos”, los lagos y, sobre todo, el oso. Saber esto es lo que hace que el empresariado vasco, emprendedor y que arriesga dinero en operaciones de “lobby” de largo alcance, sea tan diferente del nuestro. Y eso es lo que hace que su gobierno se convierta en vehículo de ese trabajo, incardinándolo en su política económica general, la cual descansa, en muchos casos, sobre su gran ventaja competitiva, la diferencialidad.

Mientras tanto, nuestros gobiernos, presos de una incomprensible “asturfobia” no sólo no apoyan, sino que, en ocasiones, obstaculizan, como sucedió hace unos meses con una empresa vinícola de Cangas del Narcea, a la que trataban de impedir que etiquetara sus botellas en asturiano. O nuestros gobernantes no conocen Escocia o, si la conocen, aún peor. En un caso son unos negligentes y en el otro unos antiasturianos de tomo y lomo. De hecho ya prefirieron perder unos veinte millones de euros anuales con tal de no reconocer la esistencia del asturiano cuando, apuntando ya la crisis, renunciaron al coeficiente de bilingüismo del que disfrutan otras comunidades.

Una empresa asturiana acaba de sacar al mercado botellas de sidra gasificada, un producto muy orientado a la exportación. Pues bien, la etiqueta pone que se trata de “spanish cider”, porque lo de “asturian cider” les debió parecer muy localista. Pues resulta que esa denominación va a potenciar el mercado general de la sidra “española” y resulta en paralelo que la sidra “española” reconocida mundialmente va a ser la vasca. Ahí está una empresa asturiana reforzando el complejo comercial agroalimentario vasco. Estaría sucediendo como con aquella película “Vicky Cristina Barcelona”, de tanto orgullo para los ovetenses y para su alcalde: ya se han dado casos de turistas preguntando por Oviedo en las oficinas turísticas de Cataluña. De nuevo presupuestos públicos asturianos para potenciar, en este caso turísticamente, a otra comunidad, también otra comunidad que vende muy bien su diferencialidad.

Cuando hablamos de productos que compiten en el mercado, lo de la honrilla está bien para la gente de la calle. Pero los empresarios, que están para ganar dinero y generar riqueza, protegen su honor sabiendo competir, arriesgando e innovando. Y los gobernantes, que están para contribuir al bienestar de la ciudadanía, protegen el suyo facilitando el desarrollo de las ventajas competitivas del país. La honrilla de los “sidreros” ya la salvamos nosotros mismos tomando sidra en el “chigre”.
Imprimir

Comentarios

  1. La producción sidrera piénsase pensando nel mercáu interior. Nun paez clara nel propiu sector la necesidá de promocionase fuera. Dempués quexámoslo: queremos reconocimientu internacional (pero que trabayen los vascos esi mercáu). La collaboración institucional ye la de prohíbir escanciar nes terraces y más nada. Lo llariego repúna-yos y desprécienlo o tórguenlo (ehí ta'l refugu recién de dedica-y a Asturies el festival de Lorient). ¿Que pue acarretar perxuicios económicos?. Ellos viven vien col so clientelismu y ganen siempre les elecciones. Nun hai problema. Y la ciudadanía collaboramos refugando la terminoloxía y vezos tradicionales que yá tán camudando ayuri. Agora tómense "unas sidras" y nes espiches pónente al alto la lleva música pantoh.era pente'l xolgoriu xeneral. Too inflúi, ya'l resultáu va acordies colo esperao.

    ResponderEliminar
  2. No deben andar las cosas muy bien por Asturias, una vez leído este post. Y, precisamente, uno de los indicadores de que las cosas no van bien es que ni la administración ni los empresarios consultan a expertos como David Rivas. Yo no sé quienes asesoran al gobierno de Asturias o a las empresas pero, en cuestiones de desarrollo económico con factor territorial están perdiendo a una persona fundamental. Supongo que no les gustarán sus ideas políticas ni su independencia de criterio, pero es que es la suma de esas dos cosas lo que hace de él una persona que podría ser clave. No digo ni que sea el único ni el mejor, sólo realizo una caracterización. Después de trabajar bastante bajo su dirección, en proyectos internacionales de desarrollo sostenible, local y rural, sé bien lo que me digo. Una comunidad y unas fuerzas económicas que no aprovechan sus recursos humanos están condenados al fracaso.

    ResponderEliminar
  3. Mui acertáu el post, sí señor. Chocome que lu escribieras en castellán, anque'l to llibru de la sidra tamién tá en castellán, ye verdá. Asturies tien un potencial cultural y identitariu mui fuerte, pero la asturfobia puede mas. Y si enriba too competimos colos vascos, que son especialistes en potenciar cualisquier migayín que-yos diferencia vamos arreglaos. Agora ya sabé tol mundu que la sidra que se fai n'España ye vasca. Costonos, pero a la fin conseguímoslo. Echa un culín pa celebralo.

    ResponderEliminar
  4. Solsticiu: la cuestión del idioma ye la de siempres. Teo la costume d'espublizar n'español dellos artículos sobro custiones económiques pa que los sigan los mios alumnos. Precisamente estes selmanes toi desplicando la valoración económica de los recursos naturales y les rellaciones pente producción y tarrentoriu. Amás esti artículu unviáralu hai cinco díes a La Nueva España (una versión un pocoñín más curtia) ya, en viendo que nun lu espublizaran, decidí colgalu nel blogue. Igual tovía apaez nel periódicu pero la verdá ye que de los tres últimos que mandé nun espublizaron dengunu.

    ResponderEliminar
  5. Per acertáu artículu sr. Rivas.
    Esti ye un tema que me toca no más fondero...parte de los mios oríxenes tan na Asturies de les pomaraes y los llagares, mio güelu vendia-yos sidra a los "giputxis"; conozco bien por varios motivos la tierra baskona, y ye una vergoña!!...nun hai nin puntu comparación.
    Pero eso sí, los vascos faen lo que tienen que facer...ensin menospreciar nin metese con la sidra asturiana....
    el problema ye el nuestru, el de la asturfobia del "establishment"....
    el vino Cangas tien que usar les sos potencialidaes.si el Ribera'l duero nun sabe vendése nun ye culpa del vino Cangas....

    ResponderEliminar
  6. Perdón!!...mio güelu vendia-yos MANZANA a los "giputxis", la sidra ya la facíen ellos...muncho peor seguro que la de mio güelu.

    ResponderEliminar
  7. La verdá, Rivas, ye que los tos artículos nun tienen desperdiciu. Fírmolo de la cruz a la firma. Pero quédome col comentariu d'Autónoma. Ye la opinión de quien, a lo visto, trabayó embaxo la to direición y que conoz bien lo que diz. Nun esperemos nada del gobiernu (PSOE-IU o PP qué mas da) pero los empresarios que trabayen nesos sectores (que tamién los hai bonos) deberíen falar contigo. Nun creyo que diba ser un coste enorme (nin personal nin económicu) teniendo en cuenta les tontaes nes que gasten les perres notres ocasiones.

    ResponderEliminar
  8. Estimado David
    y "digolo" sin conocernos casi personalmente*
    Este asunto tan etílico me toca un poco la fibra por ser descendiente de escoceses y vascos y haber sido criado entre asturianos. Podría decirse por tanto que pertenecemos a una buena estirpe de pueblos bebedores.
    Uno de los mayores problemas que han tenido los españoles y en este caso los asturianos es que nunca han sabido vender sus productos alcohólicos , por no decir otros, fuera de sus mercados cautivos. hace años que lo vengo diciendo con el tema de los vinos hispanos en el mercado británico, mercado que por cierto se han comido mis paisanos (chilenos) con una estrategia de alianzas comerciales con las grandes cadenas de supermercados (Tesco, Sainsbury, Waitrose... etc)y de imagen que los Españoles,perdonen que meta a los astures en el mismo saco,no han sabido ,y lo que es mucho peor, ni querido realizar.
    Por lo demás totalmente de acuerdo con los comentarios de Autonoma.
    Reciba un fraternal saludo desde Valparaiso, Chile.

    Rafael Erskine Guerricabeitia.

    * Quizas no se acuerde de que coincidimos una vez,en la que me obsequio con su libro sobre la sidra,en una cena en la que nos presento nuestra común amiga Lady Rose Bradshaw en su casa del Durhamshire.

    ResponderEliminar
  9. Yo trabayé durante una temporaina nel sector sidreru. Trate con xente estremao: llagareros industriales y llagareros tradicionales, autores de llibros sidreros, autoridaes del principau, chigreros y sidreros... Y anguaño dexe de tener interes nesta bébora, polo menos a nivel institucional ya industrial.
    Si digo que'l gobiernu asturianu ye asturofobu y odia tolo que tien que ver cola nuesa cultura llariega nun digo nada nuevo, eso ta pernidio. Agora bien, si digo que la mayoría los llagareros industriales d'esti pais tan aprosimaos igual a muncha xente-yos llama l'atención.
    Los empresarios sidreros d'Asturies sufren el mesmu odio que los gobernantes y da-yos vergoña'l propiu productu que venden. Fuxen del llagar pa metese na "bodega", tiren la sidra pa beber "el caldu", etc. Quieren facer vinu y ser vinateros y ta saliendo-yos permal, porque los vascos quieren facer sidra y anque nun saben, lo que si saben ye vendela y tan teniendo más exitu que los empresarios d'equí.
    A los llagareros vascos, por poner un exemplu que a la vegada ye significativu, nin se-yos pasa pela moyera nun poner la etiqueta en vascu, como bien diz el Sr. Rivas, saben que l'euskera ye valor añadíu. Equí pocos llagares ponen la etiqueta n'asturianu (ún que si lo fai nunca contra ye'l Llagar Castañón) porque eso ye de paletos y ta nidio qu'ellos tan perencima nosotros, prubinos asturianinos, qu'anque somos los consumidores mayoritarios del so productu somos unos inorantes en cuantes a la sidra.
    Yo fale con dalgún d'ellos d'esti tema y la mayoría nun quería saber nada del tema, sinon recibía una sorrisina de "prubín que tontaes dices". Pa ellos l'único valor añadíu ye'l de fin d'añu y saber cuantes perres tienen en bolsu. Por interesar nun-yos interesa a dalgunos nin la calidá del productu, porque de cuando en vez da vergoña beber dellos palos pehí.
    Yo, que taba metíu nesi mundu, ya sabía qu'esto diba pasar y asina lo dixe en delles ocasiones. "Mirai, qu'esta xente d'Euskadi va pasabos per delantre y nun los vais ver." y dicho y fecho.
    Los asturianos tenemos lo que mos merecemos por pazguatos y nesta guerra yo voi colos vascos, porque hai tiempu que me dexo d'importar ser un traidor y munchos menos traicionar al sector sidreru asturianu, que son unos capitalistes obscenos y provincianos (spanish cider, mamina espero que nun vendan nin una botella).
    Voi dicir más, tai al tantu que d'equi a unos años nun se va poder facer sidra pa en casa, porque los llagareros condiguiran que se prohiba la producción tradicional, dalgo yá dixo Osoro, 'l representante de los llagareros nuna entrevista.
    Asina que la culpa d'esto tienla'l principau, el sector empresarial, del chigreru nin voi falar y por supuesto el veceru, que nun esixe nada del producto y nun valora les coses.
    Pero otru lláu hai xente que fae sidra y que nun-y preocupa gota esti tema, porque la sidra y la so cultura nun ye solo la producción industrial; ye más, la producción industrial finara cola de pa en casa. Y que los llagares tean o non reconocios fora d'Asturies damos igual, porque nosotros facemos igualmente la sidra.

    ResponderEliminar
  10. Estimado Rafael:

    Le recuerdo perfectamente de aquella cena. Lo que no recordaba era, lo siento, su nombre y tampoco que le hubiera regalado mi libro sobre la sidra. También recuerdo que su familia escocesa y la mía (mi apellido escocés está ya muy lejos de los primeros) eran del mismo condado.

    Sé de nuestra milady por referencias de amigos comunes, ya que hace tiempo que no nos vemos. Por ellos sé que se encuentra bien y que sigue tan discutidora como siempre. Por cierto, que en aquella cena se sirvíó vino borgoñón, para acompañar a una comida inglesa tradicional, excelente, una comida muy distinta de lo que hoy concebimos como "típicamente" inglesa, es decir, mala de solemnidad.

    Es posible que viaje a Chile a lo largo de este curso académico. Sería un placer conversar en Valparaíso.

    Gracias por seguir este blog y quedo a su disposición.

    ResponderEliminar
  11. Esti últimu qu'escribe da nel clavu.Arriendes d'ello de lo que nos pasa y nos pasara como pueblu por ser tan zánganos y tan faltos de compromisu pa colo nueso , quería traer equí una cosa que me vien esmoleciendo caberamente :
    ¿Como ye posible que los que tan a favor de la oficialización y dignificación de la llingua y la cultura del país nun apaezan enxamas por actos a favor de la mesma? . Esplícome , ayeri sin dir mas alló presentábase dientro de los actos de Festival de Cine de Xixón , un tebeu n'asturianu llamau Manzajú(refrescu sidra/gasificao años 60/70 de la casa Escanciador)si porque nos años 60/ 70 los asturianos faciamos refrescos de sidra (Mayador ,Escanciador , Manzajú , Zarracina ....etc) y lo coyonudo ye que los neños asturianos bebíamos-los ya veis.Bueno a lo que voi que me pierdo,pues dempués de la presentación del tebeu mui bonu al mio talantar ,echaron una película portuguesa tornada al asturianu (un poco llarga too hai que lo dicir 127 minutos). Pues tengo que vos dicir que la sala taba poco mas qu'amediada si llegaba ,el problema nun creo que fora'l preciu de l'actividá pues yera de baldre. ¿Au ta'l problema entós? , ta claro'l problema ye nuesu , el problema ye de compromisu y trabayu . Nun creemos nes coses y por eso xente que glaya al altu la lleva "Oficialidá" nun apaez por una presentación d'un llibru nin d'un discu nin pasa pela Arribada que dura mas de diez díes , nin pol festival de cine de Xixón que nun fadran muncho pol asturianu pero que pa una cosa que faen nin siquiera vamos. Si ayeri hubiere quedao xente fuera la sala del cine por falta d'aforu , igual dellos empezaben a velo d'otra miente por exemplu los organizadores del festival de cine ¿nun vos paez? .

    Churchill
    P.D. Rivas l'artículu como siempre , toi esperando pol de los conceyos , los montes comunales, la industria agroalimentario ...... nun sigo pa non t'aburrir.

    ResponderEliminar
  12. ¡Ai, Churchill, vas finar comigo!, pero finar, lo que ye finar estrictamente. Si fores Guillermo de Prusia yo sedría'l to Voltaire, pero ye que'l kaiser dába-y una bona paga al escritor.

    ¡Mira tu que nun tomaríen manzajuses les mios hermanes pequeñes! Yo yá bebía sidre (y andaba polos trece o quince años, pero d'aquella bebíamos sidre, sentábamosmos en cañicones de filu de fierru, cayíamos... un poco mercromina... y pal prau o pala cai).

    Diesti nel clavu, Churchill, diesti nel clavu. El probleme nun ta en que nun creyamos nes coses. El problema ye qu'asturianos quedamos cuatro. Nun digo nacionalistes, digo cenciellamente asturianos.

    Hai escritores que dicen ensin avergoñase y ofendiendo a un pueblu enteru que la llingua hai d'escribila, pero que nun pasa nada porque nun se fale. Hai activistes políticos que se dicen nacionalistes y nun son más que segunda internacional disfrazada de gaiteru. Hai xente que gasta "lo del bable" pa meter bulla, como podría ser d'Ultrasur-Madrid, de los skin (red o blue, que pal casu pataques) o de cualisquier otra cosa.

    Nun saben lo del Manzajú, nun saben lo del comic, nun saben lo de la película y nun saben quien ye Ruma, un paisanu de lo meyor que tenemos nesti país.

    Porque'l problema ye que nun saben qu'esto ye un país, amachucáu, pero país.

    Tamos enllenos de xente que firma llibros con ñomatu porque ellos llámense d'otea forma. José Luis Rendueles, por exemplu, firma como José Luis y yá ta. Pero la mayoría firmen con nomes que lluéu escuenden oficialmente.

    Bono, cansé del rollu.

    ResponderEliminar
  13. Estes últimes entraes de Churchill y de Rivas dicen muncho. Munches vegaes quexámosmos de los trolls de la rede y de los maleducaos que meten bilordios. Pero tampoco ye bono tanta "educación" que nun ye tala. Dempués de trenta años ye hora de falar claro en delles coses. Yo tuve en presentaciones de llibros del mesmu David a les que nun fueron nin los del so partíu (yera cuando encabezaba Andecha). Lo de los nomes ye sangrante. Si alguno nun quier cambiar el nome que nun lo faiga, pero que nun de la tabarra. L'exemplu de Rendueles ye claru, firma como-y sal d'ehí. Pero Vilareyo nun ye Xaviel, Bello nun ye Xuan, Riaño nun ye Xosé Antón, Fernández nun ye Xandru, Llope nin ye Llope nin ye Inaciu, hasta Arias nun ye Xosé Lluis. A la escontra Humberto ye Gonzali, los Bermeyu son Bermeyu y Arturu y Pin, Fernán Gonzali Llechosa ye tal cual, hasta Xicu Yepes ye Xicu Xabel y Sánchez Vicente ye Xuan Xosé. ¿A qué coño tamos xugando?

    ResponderEliminar
  14. Estimado David
    Para mí y mi familia será un gran honor recibirle en mi casa de Valparaíso y mostrarle nuestra alocada y maravillosa ciudad.
    Nuestra común amiga sigue tan encantadora como siempre y ahora que los suyos, Los liberal-demócratas, están en el gobierno los debates serán más divertidos e intensos. Seguro que sus maravillosas cenas a base de cocina campesina y tradicional inglesa contribuirán a ello. (El debate que se suscitó por su oposición a la entrada de su partido en la coalición de gobierno fue de antología)
    Volviendo al tema de la sidra en una de estas cenas improvisamos una salsa inspirada en el Cabrales batido a la sidra que hicimos con queso Stilton y sidra tradicional inglesa a la llamamos Well-trodden Asturian cheese.
    No era lo mismo, pero daba el pego y los invitados quedaron encantados, Al menos los más osados que se atrevieron a probarlo.
    Aquí en Chile en la zona sur del país se elabora una especie de zumo fermentado de manzana a la que se le llama Chicha. Esta bebida que se prepara al final del verano austral la consumíamos a escondidas y con cierto sentimiento de trasgresión a las estrictas normas de nuestra educación burguesa, era una bebida de “rotos” como refresco en las largas tardes estivales de nuestra primera adolescencia.
    Un saludo
    Rafael Erskine

    ResponderEliminar
  15. La verdá ye que prestaríame seguir esi filu pente Rivas y el chilenu esti. ¡Vaya tropa! Nun soi a maxinar eses cenes. ¿Dirán de smoking? ¿Acabaran a lo marqués de Sade?

    Bromes aparte. Creo que lo plantegao por Churchill y Noli me tangere ye pa reflexonar. ¿Qué rediós tamos faciendo? Lo de los nomes de los "prohomes" asturianistes ye de risión, por nun falar lo de Texuca y "so alteza" (ver blogue de Carlos X. Blanco). Claro que ye consorte d'una "miembra" del Consejo de Estado, antes Consejo de Castilla. ¡Lo que diera de si Conceyu Bable! Del Conceyu al Consejo pero con dalguna diferencia de perres.

    Una de les coses que más allegría me dio de cuando David Rivas dexó la política activa ye que diba acabar escribiendo "a calzón quitau". Cuando tas encabezando un partíu tas encorsetáu, ye normal. Pero yo sabía que diba instalase na so consustancial incorreición y hetrerodoxa. Y sigún va desenrrollando'l blogue va dando más pasos.

    Ye lo que necesitamos. A Rivas y a munchos más, que los hai. A mi más me preocupa qu'estes idees salgan p'alantre que lo que pase nel mes de mayu viniente. Andecha, Bloque, UNA, Valledor, da igual. Lo importante ye que surdan persones, que les hai en tolos sitios. David Rivas dio el primer pasu. Vendrán otros. Toi seguru.

    ResponderEliminar
  16. Totalmente d'alcuerdu con Hai q'armala. Ya esi tal Churchill que se presente porque tien tola pinta de valer pa esto. ¡Valió de mamoneos! Arbesú val más qu'Andecha, Llope val más qu'UNA, etc etc. Y Rivas, Quevedo, etc. Aquello del directoriu nun yera tontada.

    ResponderEliminar
  17. Echo de menos cuando yéremos militantes d'una cultura y d'un país que taba esperando por nos, pa da-y la vuelta (o esi enfotu nos movía) . Cuando yéremos como un exércitu civil que diba a allí onde facia falta tar.
    A llenar l'entoldáu de la plaza Mayor de Xixón pa ver tocar a Nuberu , Manolo Quiros o Trasgu (4000 o 45000 persones) o pidi-y a Vitor Manuel que cantare n’asturianu.
    A debatir a los actos qu'entamaben los sensatos y pensantes y llenar el local y quedar xente fuera.
    A llenar el teatru Campoamor dos díes seguios (mas de 3000 persones) y escosar les entraes , porque volvíen a cantar n’asturianu unos rapazos llamaos Nuberu.
    A encirrase na Xunta Xeneral o nel Ayuntamientu Xixón .
    A llenar el teatru Campoamor el día de Les Lletres , lloviere o ventare…. podía tar asina hasta mañana pero nun ye plan d'aburrir.
    Pero lo que mas echo de menos ye nun tener una asociación cultural y cívica en defensa de la cultura y la llingua del país que tenga por exemplu 5000 socios que paguen una cuota anual y que permita tener xente con dedicación a ello , xente preparao y que de la cara les 24 hores al día si fuere preciso ante la sociedá y los medios .
    ¿Como pue ser que Conceyu Bable llegare a tener sobre 3000 socios o mas nun tengo los datos y güei trenta y tantos años dempués teamos asina?.
    Va munchos años tando na XPDLLA el señor Humberto Gonzali , punxo esto mesmo enriba la mesa ,pa poder tener un voceru a tiempu completu y facer les coses de manera profesional , que lo del voluntarismu ya vemos onde queda y onde quedo. Bueno ármose ladedios salieron los social/cristianos que de nenguna de les maneres , qu'eso yera querer figurar y que se yo cuanto mas , asina que la cosa quedo pa prau y asina ta .

    Pa terminar pido que reflexonemos y aprendamos de los erros del pasáu . Delles veces díbamos a actos y coses que nun nos prestaben un res y cuando saliamos comentábamos lo que nos había fadiao tener qu asistir a tal o cuál cosa , pero al final siempre salia la mesma frase qu'alguién de nos dicía y que nos consolaba colectivamente :
    “Había que tar allí porque si non hubiéremos tao nos quien hubiere dio a defender lo nueso”
    Eso ye militancia y compromisu pero seique eso nun se lleva ya.

    Churchill

    ResponderEliminar
  18. Churchill, yo debo ser dalgo más mozu que tu y nun viví aquello nel so meyor momentu. Pero ye curioso como dempués d'años con que "hai que dar pasu a la xente moza" resulta que sois vosotros (Conceyu Bable, Conceyu Madrid, etc) los que seguís marcando'l camín correutu. Sois los que nun cambiasteis no básico. Rapazos na vuestra llinia hailos pero tan despistaos colos partíos y nos partíos, onde se fala de revolución o marxismu pero nada más. Otra pregunta: ¿cómo ye que con tantu amigu de la oficialidá y defensor de la llingua, solo un par d'autores n'asturianu venda más de cien llibros? Repito: ¿a qué tamos xugando?

    ResponderEliminar
  19. Noli, yo soi ún d'esos rapazos (ya menos). Tuve afiliáu a una organización "nacionalista". Aguanté dos años. Yera bona xente, eso sí, y supongo que creíen no que taben faciendo. Pero fartuqueme del 34 y de nun colocar en orden los reis asturianos o los ilustraos del XIX. Toos conocíen a Rosa Luxemburgo o al Che Guevara y naide a Rosario d'Acuña o al comandante Cristino o al mesmu Gaspar García Laviana. Sabíen del últimu grupo vascu pero nun sabíen quien yera Berto Turulla o Asturcón, Cuélebre o La Banda'l Tren (yo yera pequeñu daquella pero preocupeme por saber). Yeren incapaces de dar el nome de tres tribus astures o de colocar nel sieglu adecuau a Gonzalo Peláez o a Urraca l'Asturiana. Les partes d'un horru ¿qué voi dicir?, o les de la gaita, o la diferencia pente una andecha y una sestaferia. Soi de Xixón y naide sabía del conde Alfonso y la princesa Isabel de Portugal. Pero nun yera solo esto. Tampoco conocíen a Bienpica, Pocholo, Solabarrieta. Quini sonaba-yos, eso sí. Paseaben por cais col nome de ilustres federalistes republicanos (Eladio Carreño, Zarracina) ensin conocelos. En fin, ¿pa qué siguir?

    ResponderEliminar
  20. Hai q'armala, la to descripción ye tremenda. Yo nunca milité pero sí participé en munches coses. Nun viera too eso que dices pero siempre me lo paeció.

    ResponderEliminar
  21. Agora mesmo el Bloque acaba d'abstenese na votación pa investigar l'espoliu de la Campa Torres, sofitando al PSOE que votó en contra y alfrentándose al PP y a IU que lo propisieron. ¿Qué-y importa al exddirector de cooperación internacional y comunista el patrimoniu asturianu y la nuesa historia? ¿qué más-y da la cacicada de Grandas de Salime, si eso queda lloñe de La Habana?

    ResponderEliminar
  22. Hai qu'armala...a una organización nacionalista que supongo de cálter políticu, va a facese política.
    El to gustu pela hestoria, la antropoloxía, la etnoloxía, el surrealismu, les tradiciones herétiques, el ikebana, o el budismo theravada....seguro que atopa otros cauces más adecuados pa nun acabar frustráu...Sociedades de amigos del país, clubs varios, foros de internet "ad hoc", etc,etc..

    Perdona pela ironía, pero de les tos pallabres deduzco que tas cayendo nesi viciu tan típicu en parte del nacionalismu asturianu, que ye el de "repartidor de carnés de bon nacionaliegu".

    Debes ser mozu, y recomiéndote que nun caigas ehí..ye mui emprobeceor.
    un saludu

    ResponderEliminar
  23. Conozco bien a David y me aprecio de ser su amigo, eso me quita un poco de objetividad en mis palabras,pero no desmerece el que David sea una persona,ademas de buena, inteligente que sabe lo que dice y que ama Asturias por encima de todo. Lo deberian de escuchar y ponerle atencion, porque sabe de lo que habla.

    ResponderEliminar
  24. Guapu artículu, David
    Píllotelu (si nun t'importa)
    http://xuanxose.blogspot.com/2010/11/la-honrilla-herida.html

    saludos,

    ResponderEliminar

Publicar un comentario